top of page

Introductielessen Haptonomie

Spelen met ruimte!

Dit zijn groepslessen gericht op studenten aan het conservatorium, dansacademie en/of de toneelschool. Echter ze zijn ook zeker interessant voor amateurgezelschappen, toneelverenigingen en/of koren.

 

Het doel van deze lessen is om meer inzicht te krijgen en aandacht te schenken aan je eigen innerlijke bewegingen. Je krijgt tools aangereikt waarmee je beter leert spelen met de ruimte binnen jezelf en buiten jezelf. Door de focus te leggen op dat wat je ervaart van jezelf en je omgeving als je speelt en/of studeert, op hoe  je erbij staat, wat een situatie en/of omstandigheid met je gevoel van ruimte doet, wordt de voortdurende interactie tussen gevoel en verstand steeds bewuster, zichtbaarder en daarmee hanteerbaarder. We ontwikkelen ons eigenlijk als een soort ruiter (verstand) die zijn paard (gevoel) wil leren kennen, om uiteindelijk als twee-eenheid optimaal het springparcours te doorlopen. 

Ter illustratie wat reacties van conservatoriumstudenten op mijn Introductielessen Haptonomie.

..’These lessons were some of the most interesting I’ve ever had. Being put in front of a group of people and to see how your body reacts is really something special to experience. I never thought about how I look on stage and what kind of connection I have with the audience on a physical level; I’ve always only thought about it in a musical way. Learning that I somehow freeze when I’m put in the spotlight was really good feedback. Even though I never felt like it, it is a major part of a performance thus an extremely important part of a musician that is very hard to train. These lessons also helped me as an individual – the first few months of my studies were quite difficult because I wasn’t used to being completely independent and this somehow let me know that I shouldn’t fear things but face them open minded..’

..’Ik vind dat haptonomische begeleiding goed is voor muziek studenten omdat je zo meer controle krijgt over je hoofd. Het maken van muziek gaat vaak gepaard met kwetsbaarheid en onzekerheid waardoor je jezelf ontzettend klein maakt. Door de aandacht die je jezelf geeft tijdens de haptonomie wordt je sterker en wordt je bewuster van de omgeving, wat je kracht is en dat je best wel ruimte in mag nemen. Je leert er bewuster te worden van je gedachtes en de manier van hoe je in het leven staat. Je leert er te kunnen leven/ handelen in het hier en nu.
In mijn geval is mijn lichaam mijn instrument. Als ik geen connectie heb met mijn lichaam is het ontzettend lastig om te musiceren op de manier die ik wil. Door in het moment te zijn kan ik met muziek iets te weeg brengen, iets geven en een ongelofelijk magisch moment creëren’.. 

..’Wat mij laatst tijdens een optreden opviel was dat ik, onbewust, een betere houding had. Dit zag ik later op de foto’s. Ook was ik zeer tevreden over de uitvoering, dus ik heb mij goed op de muziek weten te focussen, i.p.v. op andere dingen. Hieruit blijkt dat de lessen mij nu al geholpen hebben!..’

..’Door de lessen Haptonomie van Martijn ben ik op een andere manier gaan denken. Eerst dacht ik teveel voor andere mensen, de mensen in het publiek/jury etc. Nu probeer ik dit steeds meer achterwegen te laten en mezelf compleet en alleen te richten op mijn spel. Ik ben zelf klassiek gitarist en ben daardoor veel bezig met klankkleur, en daarnaast natuurlijk de standaard aspecten als dynamiek en frasering. Als ik nu een optreden heb ben ik echt bezig met het letten op deze dingen, terwijl dit eerder wat meer op de automatische piloot stond en minder aanwezig was. Ik merk dat ik hierdoor een stuk gecontroleerder en professioneler speel. Mijn performances zijn nog niet op het niveau waar ik naar streef, maar dat is natuurlijk logisch, het wordt wel steeds beter en beter’..

..’De oefeningen die Martijn deed waren ongemerkt gerelateerd aan het gevoel dat musici eigenlijk voortdurend ondervinden, op het podium. Veel musici maken zichzelf helemaal gek op het moment dat de zenuwen op komen zetten. Ik merk zelf dat als ik mijn zenuwen accepteer en er niet bewust aan probeer te denken, ik er beter mee om kan gaan. Natuurlijk gaat dit de ene keer beter dan de andere keer, maar het werkt dus wel. Martijn zorgde ervoor dat ik eens goed, hardop, nadacht over wat het piekeren voor invloed heeft op je prestaties..’ 

..’I appreciate these lessons because they are helpful to fight the fear of performing. I by myself am working on this for years already. I came to the point that I know that this, what I do, is what I love and I also have to enjoy it instead of fear it. However the fear sometimes comes back. And then I have to calm down and realise what is really important. Nevertheless everything I have learned in these lessons I try to use in my everyday life also to be more comfortable with my environment’.. 

bottom of page